Smrznuto rame – adhezivni kapsulitis

Smrznuto rame, odnosno ukočeno rame (adhezivni kapsulitis) je stanje kod koga su glavni problemi bol u ramenu i ukočenost u ramenu. Smrznuto rame se javlja kod oko 2% stanovništva, mnogo je češće kod žena nego kod muškaraca, a najčešće pogađa populaciju između 40 i 60 godina starosti.

Uzroci za smrznuto rame

Uzroke koji dovode do pojave smrznutog ramena nije moguće potpuno objasniti. Ukočeno rame i dominantna ruka ili vrsta posla kojom se čovek bavi ne pokazuju jasnu povezanost. Ipak, postoji nekoliko faktora koji mogu uticati na pojavu ovog stanja. Smrznuto rame može nastati  u toku imobilizacije ramena (prelomi ramena, operativni zahvati) i zato je važno u tim slučajevima početi sa ranim pokretima ramena. Od unutrašnjih faktora su dijabetes, poremećaj u radu štitne žlezde, Parkinsonova bolest… Žene sa dijabetesom imaju 25% šansi da dobiju smrznuto rame bar jednom u životu.

Faze razvoja smrznutog ramena

Smrznuto rame ima 3 faze razvoja bolesti:

Faza smrzavanja – U ovoj fazi se javlja bol a pokreti su sve ograničeniji. Ova faza može trajati od 6 nedelja do čak 9 meseci, uobičajeno trajanje je 4 – 6 meseci. Bolovi mogu biti izuzetno jaki i konstantni, pa pacijenti mogu biti jako hendikepirani za svakodnevne aktivnosti.

Faza ukočenosti – U ovoj fazi je bol obično manji ili ga nema, ali je ograničenost pokreta i dalje prisutna. Svakodnevne aktivnosti u ovoj fazi bolesti mogu biti veliki problem, a ona uobičajeno traje 6 – 12 meseci.

Faza otapanja – Postepeno dolazi do poboljšanja pokretljivosti ramena a po pravilu bolova nema. Ova faza, tj. oporavak može trajati od 6 meseci do 2 godine.

U kompleksnim slučajevima dešava se da su bolovi prisutni sve vreme, a može se desiti da, kada se proces završi na jednom ramenu, krene na drugom.

Simptomi smrznutog ramena

Bol – prvi simptom smrznutog ramena je bol u ramenu. Značajno je izražen, prisutan pri svakom pokretu, posebno kod podizanja ruke iznad nivoa ramena i pri pokretima rotacije ruke u ramenu a posebno se pojačava pri pokušaju naglog ili brzog pokreta u ramenu

Gubitak funkcije ramena – Svi pokreti u ramenu su ograničeni što utiče na dalji kvalitet života.

Ukočenost ramena – kako bolest napreduje, dolazi do ukočenosti zgloba ramena. Ukočenost ramena nastaje zbog zadebljanja kapsule i nastanka brojnih priraslica kapsule ramena. Priraslice kao vezivne trake ograničavaju pokrete ramena i stvara ukočenost ramena.

Dijagnostika smrznutog ramena

Dijagnoza smrznutog ramena se postavlja na osnovu anamneze tj. kliničke slike (tegobe pacijenta, opis početka i napredovanja bolesti, odsustvo povrede ramena…) i kliničkog pregleda ramena koje obavlja fizijatar ili fizioterapeut.

U dijagnostici se može koristiti pregled ramena ultrazvukom ili snimanje magnetnom rezonancom, a obično se dijagnoza može postaviti već na osnovu kliničke slike i pregleda ramena.

Lečenje smrznutog ramena

Ono što je problematično kod smrznutog ramena je to što se sindrom često dijagnostikuje kad je već u poodmakloj fazi. Međutim, različiti vidovi fizikalne terapije u koju spadaju elektroterapija i kineziterapija koriste se za efektno lečenje.

Glavni cilj fizikalne terapije je smanjivanje simptoma i povratak obima pokreta, što podrazumeva vraćanje fleksibilnosti  zahvaćene regije i povratak funkcije ruke . Terapeut najpre radi evaluaciju trenutnog stanja kako bi prepisao prave vežbe i terapiju. Najčešće se rehabilitacija organizovana u nekoliko faza.

Prva fazaElektroterapija INDIBOM radi smanjivanja simptoma mobilizacija ramenog zgloba manuelnim tehnikama koje izvodi terapeut, kao i pasivne vežbe za poboljšanje obima pokreta i lagane vežbe koje pacijent izvodi samostalno kod kuće. Ukoliko je potrebno, mogu se koristiti analgetici za kontrolu osećaja bola.

Druga faza – U drugoj fazi, fokus je na daljem pospešivanju obima pokreta. Terapeut uvodi statičke vežbe istezanja, pojačava se intenzitet manuelne terapije. Uvode se nove vežbe snage koje za cilj imaju osnaživanje mišića ramenog pojasa, kao i mišića trupa.

Treća faza – U poslednjoj fazi, fokus je na vraćanju svih normalnih funkcija ramena kako bi se pacijent vratio uobičajenim aktivnostima bez bola. Sve vežbe, kao i terapijski tretmani, se prilagođavaju boljitku. Terapeut vodi računa da je intenzitet vežbi dovoljno izazovan kako bi rehabilitacija bila uspešna.

Od ključne je važnosti da se sa tretmanom krene što ranije kako bi se period bolesti minimizirao. Period rehabilitacije zavisi od slučaja do slučaja, ali najveću ulogu svakako igra stepen poodmaklosti sindroma smrznutog ramena.

Naš tim iskusnih fizioterapeuta pomoći će vam ukoliko imate problem sa smrznutim ramenom. Kontaktirajte nas i zakažite besplatan pregled.